Tuesday 10 May 2016

BM Karangan - Aku Sebuah Beg Sekolah


Tulis sebuah karangan yang bertajuk ‘Aku Sebuah Beg Sekolah’.


        Aku sebuah beg sekolah yang berjenama有品牌. Aku dilahirkan di sebuah kilang yang terletak di Kuala Lumpur. Aku bernama Swan. Aku diperbuat daripada kain yang bermutu tinggi. Kecantikkan aku telah menjadi buah mulut orang ramai.

       Selepas siap dibuat, aku dan kawan-kawan dihantar ke sebuah kedai beg. Kami dipamerkan di atas rak dengan kemas. Tuan kedai melabelkan hargapada badan kami. Aku berharga RM50.00.
       Setiap hari, banyak pelanggan datang ke kedai ini. Pada suatu hari, sepasang suami isteri datang ke kedai. Mereka membelek-belek semua beg sekolah dengan teliti. Akhirnya, mereka tertarik oleh kecantikan aku. Mereka membeli aku lalu membawa aku pulang ke rumah.
       Setibanya di rumah, mereka menghadiahkan aku kepada anak emas mereka. Anak mereka berasa gembira seperti itik mendapat air如鱼得水. Kini, aku mempunyai seorang tuan. Tuan aku bernama Ramli.
       Setiap hari, tuan aku akan membawa aku ke sekolah. Perut aku selalu diisi dengan pelbagai jenis buku. Selepas pulang dari sekolah, tuan aku akan meletakkan aku di dalam almari. Setiap minggu, tuan aku juga akan mencuci badan aku sehingga bersih. Tuan aku menjaga aku dengan penuh kasih sayang bagai menatang minyak yang penuh无微不至.
       Aku bersyukur kerana mempunyai seorang tuan yang begitu baik. Saya berharap agar dapat berkhidmat kepada tuan aku selama-lamanya.

 

18 comments:

  1. Karangan ini sangat baik untuk
    pelajar

    ReplyDelete
  2. Karangan ini tidak geramatis saya harap
    Kamu buat lebih baik daripada itu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Karangan ini membantu saya membuat kerja sekolah dalam masa pkp ini..

      Delete
    2. sama juga seperti saya......saya pun membuat kerja sekolah dalam masa pkp ni menggunakannya

      Delete
  3. Apa maksud perkataan 有品牌 ni ?
    mohon admin terangkan...
    tk :)

    ReplyDelete
  4. Xhchjcivzejvdeicbsivndchlnvienkecekvnowcbjscj aj sj vvjw vkekvdbjdjbsj sicb sம் க் ன்ட் ஸ்ரீவொவளௌளாளௌளாளெளௌவவொவெவோவெவோவாவொவவாவொவெஹேஹோஹொளூநொநேகெகொத்த னெனநோநைமேளெளளாளேளளேவளிளேவவேவவோ வெஙோஙேவொவேவாவோய. ளௌழிவேவிவேழாழேழொவேவேவாவொதோதாவேளேளாளொளோளேளேளாளளோநேநோநாறேறோறா ள்ளளொழௌ தாழே ழேஅஹ்ப்ஜ் க்ச்சிப்ட் இப்வ்க்ப்வ்டொபெஇன்வ்ல்டொட்ஷொட்பிவெல்ப்ச்ட்ப்

    ReplyDelete
  5. Sangat baik karangan ini....... saya suka karangan ini......🔥🔥🔥🔥⚡⚡⚡⚡🏆🇲🇾🇲🇾🆗🆒🆒🆒

    ReplyDelete
  6. reeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee

    ReplyDelete
  7. Karangan ini sangat bagus.. Kerana mempunyai banyak peribahasa.. Saya sangat suka guna karangan ini..

    ReplyDelete
  8. Karangan ini sangat baik kepada murid murid tahun 1 hingga3

    ReplyDelete
  9. I just got to this amazing site not long ago. I was actually captured with the piece of resources you have got here. Big thumbs up for making such wonderful blog page! visto canadense online

    ReplyDelete